שתפו בפייסבוק!

שיתןף המאמר הנוכחי בפייסבוק

Mississippi John Hurt - האיש שהופיע אצל ג'וני קארסון לפני שהייתה לו טלויזיה

 

בשנת 1892 נולד ילד בשם ג'ון הרט בעיירה טאוק, מיסיסיפי, למשפחה עם 10 ילדים. ג'ון התחיל לנגן בגיטרה בגיל 8, פחות או יותר הגיל בו עזב את בית הספר. הוא למד לנגן על הגיטרה של אדם שהיה מאוהב במורה שלו - הוא היה מחכה שירדם, סוחב לו את הגיטרה ומתאמן בחדר. בגיל 11 אמא של ג'ון קנתה לו גיטרה משומשת בדולר וחצי - הוא העיד שנים מאוחר יותר שלא היה צליל יפה מהצליל של הגיטרה שהייתה פרטית שלו. למרות שידע קרוא וכתוב, לא דמיין לעצמו עתיד מעבר לעבודות חקלאות, ובוודאי שלא דמיין את עצמו כמוזיקאי מקצועי.

מיסיסיפי ג'ון הרט

מיסיסיפי ג'ון הרט

השדות בהם עבד היו מלאים באנשי דלתא בלוז - אלה היו ימי הבלוז הראשונים וכולם רדפו אחרי החלום להפוך למוזיקאים מקצועיים. ג'ון הצנוע הסתפק בלנגן ולשיר לשכנים וחברים. המוזיקה שלו הייתה מוזרה כבר אז: היא הייתה שונה מאד מהמוזיקה שנוגנה בדלתא, והושפעה מהמוזיקה שהביאו המהגרים האירים ידידיו. הוא בכלל נהג לנגן באירועים של ריקודי קאונטרי. בהתאמה, ב-1923 הוא חבר לכנר לבן פופולרי בשם ווילי נרמור. אחרי שניגנו יחד, סידר לו נרמור אודישן בתקליטי אוקה (OKEH). האודישן הצליח ואוקה הקליטו עם ג'ון 8 שירים, מהם שוחררו לבסוף שניים (FRANKIE ו- NOBODY'S DIRTY BUSINESS). ג'ון קיבל סכום של 240$ ואפילו שילמו לו את הוצאות הנסיעה הבייתה, לאבאלון מיסיסיפי שם התגורר. התקליט של ג'ון דווקא מכר יפה, ואוקה החליטו להזמין אותו לסשן בניו יורק. הרט הקליט שם את SPIKE DRIVER BLUES המיתולוגי ועוד כמה שירים חדשים. אחד השירים נקרא AVALON BLUES, שיר געגועים לעיירה שלו. הוא לא דמיין שכעבור שנים השיר הזה ישנה את חייו מהקצה לקצה. הרט חזר לאבאלון ושקע לאנונימיות וחיים של עבודה קשה. לפעמים עוד ניגן לחברים תמורת בקבוק וויסקי. אלה היו החיים בתקופת השפל הגדול של 1929 ושנות השלושים.

הבית של מיסיסיפי ג'ון הרט[

הבית של מיסיסיפי ג'ון הרט

 

30 שנה עברו מאז: שנת 1963 - אלביס הופיע, "הפלישה הבריטית" בעיצומה והביטלס כובשים את ארה"ב. הבלוז מתגלה מחדש ואלפי חובבי מוזיקה פושטים על חנויות העתיקות ושוקי הפשפשים בחיפוש אחר הקלטות אוטנטיות של אנשי בלוז ב-78 סיבובים לדקה. רשתות של אספנים סחרו בהקלטות סלילים שלא הבשילו בכלל לתקליטים. בין כל אלה היו שני מוזיקאי בלוז לבנים, צעירים ונלהבים מוושינגטון DC - טום הוסקינס ומייק סטיוארט. הוסקינס וסטיוארט רכשו אחת ההקלטות האלה שלא הבשילו לתקליט - זו הייתה ההקלטה של אבאלון בלוז. בין השורות בשיר הרט שר "Avalon's my home town, always in mind". השורה הזו לא יצאה להוסקינס וסטיוארט מהראש והפכה לאובססיה - היתכן שג'ון הרט עדיין חי וגר באבאלון? החברים הלכו למפה לחפש את אבאלון, אבל גורנישט מן גורנישט - לא אבאלון ולא בטיח, המקום לא קיים. שניה לפני שהגיעו למסקנה שמדובר בשיר דמיוני, בדקו אטלס שהודפס ב-1878 ומצאו את אבאלון - חור קהילתי נידח במיסיסיפי, על הכביש מגרינווד לגרנדה, עמוק בתוך הדלתא. הוסקינס נכנס למכונית ויצא לדרך. אחרי יומיים הגיע ל"דאון-טאון" של אבאלון - מבנה שהיה גם תחנת הדלק, גם סניף הדואר וגם המכולת. הוא שאל אם שמעו על איש בלוז בשם ג'ון הרט, ומיד נענה "בוודאי, בערך מייל בהמשך הכביש, תיבת הדואר השלישית במעלה הגבעה. לא תחמיץ את זה" (ובמקור: "bout a mile down that road, third mailbox up the hill. Can't miss it"). הרט נבהל מהאיש הלבן שחנה לפני הצריף שלו. שנים אחר כך יגלה שהיה בטוח שזו המשטרה או הFBI והחליט לשתף פעולה. כבר לא הייתה לו גיטרה באותה עת, והוא לא הבין למה השוטר מתעניין בזה בכלל. להצעתו של הוסקינס, הרט התלווה אליו לוושינגטון - ג'ון הרט פשוט חשב שעדיף לו לשתף פעולה ולבוא מרצונו מאשר להיעצר ולהילקח בכוח. ג'ון נותר חשדן עוד זמן מה, אבל נקלט בעיר - הוא היה רגיל לעבוד עבור לבנים עשירים, רק שהפעם היו להם מועדונים וחברות תקליטים ולא חוות ומפעלים. כשהגיע הזמן להקליט, התאספו המוני סקרנים מעבר לזכוכית, והרט התחיל לנגן. זה היה זוועה. חברו הטוב ניגש לבעל חברת התקליטים ואמר לו שאם הוא רוצה שיצא מזה משהו, שימנה אותו למפיק, וכך היה. הדבר הראשון שעשה היה להעיף את כולם החוצה. הדבר השני היה להביא ג'ק דניאלס וסיגריות. הרט שתה, עישן, התחיל לנגן והקליט את שלושת האלבומים המפורסמים שלו בטייק אחד בשלושה ימים רצופים. כך נולד מיסיספי ג'ון הרט מחדש, חווה את הערים הגדולות ונהנה מאחרית ימיו, עד שמת מיתת נשיקה ב1966 ונקבר סמוך לאבאלון, עיירתו האהובה שלעולם לא יצאה מראשו.

 

המוזיקה של מיסיסיפי ג'ון הרט

כבר סיפרתי שהאיש היה חריג בדלתא, והסגנון המקובל שלו הוא קאונטרי בלוז. פרט לקול הסבא הנעים שלו, אין איש בעולם שמנגן כמוהו בגיטרה. הנגינה שלו עדינה כמו משי, רכה כמו חמאה. הוא מנגן פינגרסטיילינג, לרוב עם בס משתנה, אבל כמעט תמיד נטול מניירות לחלוטין. ההדגשות שלו גם הן כמעט לעולם לא מוחצנות - הכי רחוק שהוא הולך זה להגביר ווליום. הנה לכם שיר אופייני, I'm Satisfied:

 

הנה וידאו נהדר של You Gotta Walk That Lonesome Valley - ותודה לצלם על הקלוזאפים על הגיטרה ;-)   

רוב המילים של ג'ון הרט הן עדינות ולא בוטות או ציניות כנהוג בדלתא. הרט לא התבייש לשיר שהוא מוכן להיות המחצלת על מפתן דלתה של אהובתו, או לשיר לילה טוב איירין עם אנשי קאונטרי כפי שנהג בצעירותו, וגם כאן בוידאו הזה, שבו הוא גם מספר איך למד לנגן בגיטרה:   

הדיסקים שלו ניתנים kruc לרכישה בארץ: למשל ניתן לקנות את המארז של שלושת הדיסקים שהקליט ביחד, וגם את הדיסקים בנפרד. מומלץ בחום! 

 

אינך רשאי לכתוב טוקבקים

באנר

הג'אם והמפגש הבא בעוד

Get Adobe Flash player


נפגשים ב-21.07.2017
במייקס פלייס הרצליה

חדשות אחרונות

 

  • דניאל דוורסקי טריו זכו בקטגורית הלהקות באתגר הבלוז הישראלי ויסעו לייצג אותנו בממפיס!

  • עידן שניאור הוא הזוכה בקטגוריית סולו/דואו בה ייצג אותנו בממפיס בסוף ינואר!

 
  • בוקר טי ג׳ונס ולהקתו יופיעו בחודש ינואר בישראל! למידע וכרטיסים לחצו כאן

  • הצטרפו לעמותת הבלוז בישראל ועזרו לנו לקדם את הבלוז!



לוח הופעות

<< אוק' 17 >> 
 א'  ב'  ג'  ד'  ה'  ו'  ש' 
  1  2  3  5  6  7
  8  910121314
151617192021
222324262728
293031    

 

העמותה היא שלוחה ישראלית רשמית של ארגון הבלוז העולמי

הקבוצה שלנו בפייסבוק

לחצו להצטרפות לעמותה!

התשלום מאובטח באמצעות PayPal Get your membership via PayPal
עזרו לנו לקדם את הבלוז בישראל! Join the IBS now!

הרשמה לניוזלטר עמותת הבלוז

Email address:

First Name:

Last Name:


הופעות קרובות

Traveling Blues on IDC Interna...

××ק×××ר
רביעי
25

Traveling Blues on IDC Interna... Eli Dr. Blues Marcus presents a varied  spectrum of Blues music from all corners of the world You can also listen anytime to the recorded shows at Soundcloud.com/Dr-Blues



Eventlist-Teaser Modul by Eifel Webdesign ezuri.de