שתפו בפייסבוק!

שיתןף המאמר הנוכחי בפייסבוק

הזאב!

כשהצליל יצא ממנו, הכל נעצר, כל ההתרחשויות. הזמן היה נעצר מלכת. הכל עצר והיית שומע את הזאב. קראו על האחד והיחיד - HOWLIN' WOLF.

בשנת 1875 העביר הקונגרס האמריקאי את חוק זכויות האזרח, במטרה להתגבר על סירוב המדינות להגן על זכויות השחורים. החוק קבע שכל אזרח אמריקאי זכאי להנות מכל השירותים במקומות הפתוחים לציבור (בתי מלון, מסעדות, פארקים, פאבים וכו') ללא הבדל דת, מין ובעיקר - צבע. הנשיא יוליסס גרנט חתם על החוק ולרגע היה נדמה שאמריקה יוצאת לדרך חדשה. אבל רק לרגע, כי המציאות הוכיחה אחרת - הלבנים בדרום לא קיימו את החוק והמשיכו לסרב לשרת מבקרים שחורים. באוקטובר 1883 דן בית המשפט העליון הפדרלי של ארה"ב בחמש עתירות מאוחדות של אזרחים שחורים שלא זכו לשירותים כפי שקובע החוק. שופטי בית המשפט העליון לא מצמצו אפילו וקבעו שהתיקון ה-14 לחוקה האמריקאית (ה- Bill Of Rights) לא מחייב אנשים פרטיים אלא רק מוסדות, ולכן כל מי שלא רוצה לשרת שחורים רשאי לעשות את זה. אחד השופטים דווקא כן מצמץ - שופט בשם ג'ון מרשל הרלן. אותו שופט (רפובליקני אגב) התנגד להחלטה והסביר שאותם אזרחים שרק נחלצו מכבלי העבדות זקוקים להגנה מעדיפה של החוק עד שזכויותיהם השוות יקלטו בתודעה ויהפכו ל"ברור מאליו". הרלן המשיך להחזיק בעמדה זו בבדידות זועקת, וכתב את אחד הפרקים החשובים בתולדות האנושות בפסק הדין השחור ביותר של בית המשפט העליון האמריקאי - זה היה בשנת 1896, בתיק הנודע פלסי נגד פרגוסון. בית המשפט האמריקאי קבע שאין כל אפליה בהפרדה הגזעית ושזכותם של הלבנים לא לרצות לשבת לצד שחורים. אז נוצר המושג המחריד"separate but equal"- מונח שהרבה בלוז נוצר סביבו.

 

השופט הרלן - כי מגיע לוהשופט הרלן - כי מגיע לו

השופט הרלן שוב היה מתנגד יחיד בפסק הדין הנורא הזה, וכתב (בין השאר) את המילים ההיסטוריות הבאות:

But in view of the constitution, in the eye of the law, there is in this country no superior, dominant, ruling class of citizens. There is no caste here. Our constitution is color-blind, and neither knows nor tolerates classes among citizens. In respect of civil rights, all citizens are equal before the law. The humblest is the peer of the most powerful. The law regards man as man, and takes no account of his surroundings or of his color when his civil rights as guaranteed by the supreme law of the land are involved

הזרעים לפסק הדין הזה נזרעו בהחלטה הקודמת, שניתנה בתקופתו של הנשיא צ'סטר ארתור. זה היה נשיא רפובליקני קפדן ופקידותי במיוחד. הוא מעולם לא נבחר - הוא התמנה לאחר שקודמו (גארפילד) נרצח על-ידי מתנקש שלמעשה רצה שארתור יתמנה לנשיא. ובכל זאת צ'סטר ארתור סיים את הקריירה הנשיאותית כנשיא אהוב במיוחד על כל האוכלוסיה, כולל האוכלוסיה השחורה משום מה. בין אוהביו הייתה משפחת ברנט (Burnett) בווייט סטיישן, מיסיסיפי. בנם נולד ביוני 1910 והם קראו לו, על שם הנשיא המנוח, צ'סטר ארתור ברנט. הילד אהב מוזיקה ונהג לתופף על מחבתות ולחקות את צליל צופר הרכבת שעברה ליד ביתם (תמיד זה מתחיל ככה הרי). צ'סטר היה ילד פרוע מאד וסבו נהג לנסות להפחיד אותו שאם לא יתנהג יפה יבוא הזאב הרע. צ'סטר שאל "ומה הוא יעשה?" והסב ענה שהזאב יילל אאווווווווווווווווווווווו. צ'סטר היה מתפוצץ מצחוק - לא היה קל להפחיד אותו, לא בצעירותו ולא בבגרותו. שנים מאוחר יותר הוא שאב מסיפור הילדות הזה את הכינוי שלו - Howlin' Wolf - או פשוט: הזאב.   צסטר ארתור ברנט - הזאב"]צסטר ארתור ברנט - הזאב

 המשפחה של צ'סטר התפרקה עוד בילדותו, ואביו עזב לדלתא. אימו הייתה זמרת גוספל דתיה מאד, והשאירה אותו אצל דודו המרושע שהתעלל בו קשות. בגיל 13 צ'סטר ברח והלך מעל 100 ק"מ ברגל לאביו בדלתא.  וכחובב בלוז הוא הגיע למקום הנכון: אחרי שאביו קנה לו גיטרה הוא בחר לעצמו מורים, הלוואי עלינו: המורה שלו לגיטרה היה צ'רלי פאטון, המורה למפוחית היה סוני בוי ווילאמסון 2 (שיצא באותה עת עם אחותו החורגת - WIN-WIN). גם לשיר הוא רצה ללמוד, אבל המורה שרצה כבר לא היה בחיים, אז הוא למד מהדיסקים שלו - בליינד למון ג'פרסון. כשלא עבד בחווה של אביו, הוא נדד בדלתא עם האומנים הגדולים של התקופה - צ'רלי פאטון, רוברט ג'ונסון, סון האוס, סוני בוי ועוד. אימו אגב סירבה לכל קשר איתו עד סוף ימיה בטענה שהוא מנגן את "המוזיקה של השטן". זה שבר את הזאב, אבל הוא לא וויתר על המוזיקה.   ענק - תרתי משמע

ענק - תרתי משמע

ב-1948 צ'סטר הגיע לארקנסו והקים להקת בלוז עתירת נגנים (ביניהם - ג'יימס קוטון, מאט גיטר מרפי, ג'וניור פרקר ווילי ג'ונסון). שלוש שנים מאוחר יותר שם לב אליו מפיק צעיר מממפיס, בשם סם פיליפס. הוא זיהה את הכישרון והקליט איתו את השירים MOANIN AT MIDNIGHT ו-HOW MANY MORE YEARS (שנמכרו לצ'ס בהמשך). סם לואיס ידע לזהות כשרונות: בהמשך הוא יגלה את אלביס, את ג'רי לי לואיס ואת ג'וני קאש, אבל הוא בכל זאת טוען שצ'סטר ברנט היה התגלית הכי גדולה שלו, וה"אובדן" של הזאב לטובת שיקאגו היה האכזבה הגדולה בקריירה שלו. נדמה לי שאיש לא היטיב לתאר את הזאב מלואיס, במילים אלה:

לזאב היה סאונד כל כך מלא נשמה, שלמרות ששר מילות בלוז טובות, הוא לא היה צריך לומר מילה. כמו השיר שלו, MOANIN AT MIDNIGHT: כשהצליל יצא, הכל נעצר, כל ההתרחשויות. הזמן היה נעצר מלכת. הכל עצר והיית שומע את הזאב.

הנה אחד משני השירים הראשונים ההם - HOW MANY MORE YEARS בוידאו נפלא ונדיר:

JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.
 

הזאב היה משהו מיוחד על הבמה: עם הנוכחות המכשפת שלו והמראה המאיים (1.98 מטר גובה, כמעט 140 ק"ג משקל ומידת נעליים מעל 50, מה שאילץ אותו לחתוך את צידי הנעליים שהיו תמיד צרות מדי...) הוא היווה את התחרות היחידה למאדי ווטרס על מלכות הבלוז של שיקאגו. היריבות ביניהם הייתה קשה ולעיתים קצת מלוכלכת (כשמאדי חטף זמנית את יוברט סאמלין, הגיטריסט של הזאב), אבל הם היו מיודדים בכל זאת ומאד שונים: בעוד מאדי היה קצת פרוע ומן סופרסטאר רוקנרולי שכזה, הזאב הופיע בקצב מסחרר וניהל אורח חיים בורגני - הוא שילם לנגנים תמיד בזמן (+זכויות סוציאליות!), חי עם אשתו לילי ("הפרח שלי מהיום שפגשתי אותה") ושתי בנותיהם, התנדב בתחנת כיבוי האש וכו'. על הבמה, הוא היה אחר לגמרי - הוא היפנט את הקהל, הרס את הנשים וקרע את המועדונים לגזרים.

הזאב ויוברט סאמלין

הזאב ויוברט סאמלין

 

ווילי דיקסון העניק לזאב בצ'ס את שיריו הטובים ביותר - Spoonful, Evil, I ain't Superstitious ועוד שירים נצחיים.אחד השירים הנצחיים שזכו לאין ספור ביצועים (כולל של להקת הבלוז של אפריים שמיר) הוא SITTIN ON THE TOP OF THE WORLD, אחד השירים האהובים עלי. הנה הזאב שנתיים לפני מותו, מרגש עם השיר הנפלא הזה:

JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.
 

הזאב המשיך להקליט ולהופיע כמעט עד מותו ב-1976. כחבר בHALL OF FAME של הבלוז, הזאב השאיר אחריו מורשת אדירה של שירים, של אופי ושל יצירתיות. ולכבודו: אאווווווווווווווווווו! וגם קצת ספונפול:

JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.

 

אינך רשאי לכתוב טוקבקים

באנר

הג'אם והמפגש הבא בעוד

Get Adobe Flash player


נפגשים ב-21.07.2017
במייקס פלייס הרצליה

חדשות אחרונות

 

  • דניאל דוורסקי טריו זכו בקטגורית הלהקות באתגר הבלוז הישראלי ויסעו לייצג אותנו בממפיס!

  • עידן שניאור הוא הזוכה בקטגוריית סולו/דואו בה ייצג אותנו בממפיס בסוף ינואר!

 
  • בוקר טי ג׳ונס ולהקתו יופיעו בחודש ינואר בישראל! למידע וכרטיסים לחצו כאן

  • הצטרפו לעמותת הבלוז בישראל ועזרו לנו לקדם את הבלוז!



לוח הופעות

<< אוג' 17 >> 
 א'  ב'  ג'  ד'  ה'  ו'  ש' 
    1  3  4  5
  6  7  8101112
131415171819
202122242526
2728293031  

 

העמותה היא שלוחה ישראלית רשמית של ארגון הבלוז העולמי

הקבוצה שלנו בפייסבוק

לחצו להצטרפות לעמותה!

התשלום מאובטח באמצעות PayPal Get your membership via PayPal
עזרו לנו לקדם את הבלוז בישראל! Join the IBS now!

הרשמה לניוזלטר עמותת הבלוז

Email address:

First Name:

Last Name:


הופעות קרובות

Traveling Blues on IDC Interna...

××××ס×
רביעי
23

Traveling Blues on IDC Interna... Eli Dr. Blues Marcus presents a varied  spectrum of Blues music from all corners of the world You can also listen anytime to the recorded shows at Soundcloud.com/Dr-Blues



Eventlist-Teaser Modul by Eifel Webdesign ezuri.de